Crew Resource Management (CRM) is een veiligheidstraining voor multidisciplinaire teams in de medische sector.
In de medische sector hebben wij te maken met acute situaties waarbij er helaas fouten gemaakt worden door verkeerde communicatie en falende samenwerking. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 7 van de 10 medische fouten met fatale afloop een gevolg zijn van verkeerde communicatie. Medische fouten door communicatieproblemen wilt iedereen toch voorkomen?
De term Crew Resource Management (CRM) is afkomstig uit de luchtvaart. Goede communicatie en samenwerking in de cockpit moet incidenten in de luchtvaart voorkomen. Het is een management systeem dat optimaal gebruik maakt van alle beschikbare bronnen; materiaal, procedures en mensen om veiligheid te bevorderen en efficiëntie te verhogen. CRM voorziet in communicatie handvatten, het bewust maken van een situatie, probleem oplossend denken en het werken in teamverband door onder andere gebruik te maken van ‘closed loop’ communicatie.
De zorgsector dient hier regelmatig op te trainen en te toetsen. De training en de toetsing van multidisciplinaire zorgteams in gesimuleerde spoedsituaties maakt het mogelijk om niet alleen kritisch te zijn op de klinische kennis en vaardigheden, maar ook op de communicatie en samenwerking. Bij de CRM cursus zorgen de instructeurs dat de niet-technische vaardigheden (non-technical skills) zoals communicatie, besluitvorming en leidinggeven worden verbeterd.
Kennis delen door scenario onderwijs
Doel van de Crew Resource Management cursus:
Het creëren en optimaliseren van de juiste communicatie en samenwerking binnen het medische team door het toepassen van niet-technische vaardigheden.
Doelgroep:
- Artsen en verpleegkundigen
- Bij een InCompany opleiding kunt u denken aan de multidisciplinaire samenstelling die in uw organisatie gebruikelijk is tijdens het verlenen van acute zorg.
Inhoud cursus:
In de cursus komen verschillende scenario’s aan de orde. De instructeurs maken gebruik van presentaties, rollenspellen en discussievormen. Voor iedere cursist is er naast de algemene leerdoelen ook ruimte om aan persoonlijke leerdoelen te werken. Er worden opnames gemaakt van de scenario’s om aan de hand van videobeelden de cursisten meer inzicht te geven in hun eigen handelen.
Leerdoel:
Het aanleren van technieken op het gebied van communicatie, besluitvorming en leidinggeven om daarmee in de toekomst medische fouten te voorkomen.
Faculty:
Deze cursus wordt gegeven door een CRM instructeur. Wij werken met een gemengde Faculty, dit zijn CRM-instructeurs die tevens werkzaam zijn als arts of verpleegkundige in pre- of klinische setting. Onze leden zijn sterk didactisch onderlegd en hebben veel ervaring met het lesgeven aan verschillende groepen cursisten en met de verschillende niveaus van de individuele cursisten.