E-FAST/PREP

Welkom bij de E-FAST/PREP -cursus! De E-Fast cursus is uniek doordat het mensen leert om polytraumapatiënten te onderzoeken met behulp van echografie, zelfs als ze weinig ervaring hebben met echo's! In slechts twee dagen leert u hoe u snel, efficiënt en grondig een echo-onderzoek uitvoert. De nadruk van de cursus ligt voornamelijk op actieve en praktische training. Meer dan de helft van de cursustijd wordt besteed aan het zelf maken van echo's. Na het volgen van deze cursus bent u in staat om levensbedreigende afwijkingen te diagnosticeren met behulp van een echoapparaat, zelfs als er geen echolaborant beschikbaar is. Dit geldt voor situaties op de Spoedeisende Hulp, in een ambulance of op een Mobiel Medisch Team (MMT).

De E-FAST/PREP -cursus wordt enkele keren per jaar georganiseerd op onze eigen locatie in Uden. Deze cursus staat open voor deelname van cursisten uit heel Nederland en Vlaanderen. Gelegen op een gunstige locatie in Brabant, biedt onze faciliteit alle benodigde voorzieningen voor een effectieve leeromgeving. Wij bieden de training aan in groepen van maximaal acht cursisten. Aan elke drie cursisten wordt een mentor toegewezen. Tijdens een cursus geven we les aan maximaal drie groepen. Onze instructeurs hebben uitgebreide praktijkervaring en onderwijservaring, met affiliaties aan verschillende ziekenhuizen en klinieken.

Individuele inschrijvingen voor de open opleiding zijn mogelijk. Voor groepen is het ook mogelijk een FAST/PREP -cursus aan te vragen, waarbij de keuze bestaat tussen een InCompany-cursus op de eigen locatie of op onze faciliteit.

De cursus omvat vertrouwd raken met echoapparatuur en het begrijpen van de mogelijkheden en beperkingen ervan, inclusief artefacten. Instructeurs leren cursisten om snel en systematisch levensbedreigende aandoeningen te identificeren of uit te sluiten.

De nadruk van deze cursus ligt op het uitgebreid oefenen op verschillende personen. Cursisten zullen gedurende de cursus op elkaar oefenen om dit te bereiken. Door zich in te schrijven, geven cursisten toestemming om als echo-model deel te nemen aan de cursus.

Dit is een praktische cursus waarbij cursisten na afronding in staat moeten zijn om de opgedane kennis en vaardigheden direct toe te passen.

Doel van de cursus
Na afronding van de cursus kan de deelnemer binnen 3 minuten een volledig echo-onderzoek uitvoeren bij een vitaal bedreigde patiënt. Dit omvat het scannen van de rechter thoraco-abdominale regio, de linker thoraco-abdominale regio, de regio onder de navel, de voorste thorax en de regio van de grote abdominale vaten.

Leerdoelen

• Het leren identificeren van lucht of vrij vocht in de buikholte of pleuraholte;
  • Het leren identificeren van vrij vocht in het pericard;
  • Het leren identificeren van een Aneurysma Aortae Abdominalis;
  • Het leren identificeren van een verwijd urinecollectiesysteem;
  • Het leren identificeren van trombose in de benen;
  • Het leren identificeren van een overvolle Vena Cava Inferior;
  • Het begrijpen hoe echografie kan worden toegepast bij taken zoals zenuwblokkades, puncties of het plaatsen van centrale lijnen.

Eerstvolgende cursus

Loopkantstraat 2E, Uden
van donderdag 13 juni 2024
t/m vrijdag 14 juni 2024
(acute) Internisten, Anesthesiologen, Artsen, Chirurgen, Intensivisten, MMT-artsen, SEH-artsen
9,2

Cursisten geven onze Advanced Life Suport cursus een 9,2!

Lees de reviews

Lesprogramma

Onder begeleiding van deskundige instructeurs gaat u door middel van echo-onderzoek uw collega onderzoeken. Dit onderzoek zal niet alleen in alle rust op een onderzoeksbank uitgevoerd worden maar ook op andere locatie's.

E Fast

Certificering

Certificering van Emergency Medical School.

Faculty

Sinds 2003 wordt de E-FAST/PREP cursus aangeboden in Nederland en België, onder leiding van gepassioneerde Spoedeisende Hulp-artsen, chirurgen en anesthesiologen.

• Drs. Perjan Dirven – Nationaal cursusleider, Anesthesioloog, MMT-arts (Erasmus MC)
  • Drs. Isabelle Huig – Anesthesioloog, MMT-arts (Erasmus MC)
  • Drs. Martijn Hofman – Chirurg (UK Aachen)
  • Dr. Rein Ketelaars – Anesthesioloog, MMT-arts (Radboud UMC)
  • Dr. Marja Witten – Spoedeisende Hulp-arts (Flevo Ziekenhuis)
  • Dr. Marlous Buis – Anesthesioloog i.o. (Erasmus MC)
  • Dr. Bart van der Heyden – Traumachirurg (Defensie België)

Hotelovernachting

Hotelovernachting inclusief ontbijt €142,50 excl. btw

Cursustijd

De opleiding bestaat uit twee dagen. Na de eerste dag is er aansluitend een gezamenlijk diner.

• Dag 1 08.30 – 18.00 uur + aansluitend diner
  • Dag 2 08.00 – 18.15 uur

InCompany
De tijden van de cursus worden in overleg met opdrachtgever bepaald.

Toelatingseis

Anesthesisten, intensivisten, Spoedeisende Hulp-artsen, Mobiel Medisch Team-artsen, (acute) internisten en chirurgen - alle artsen die echografie gebruiken als onderdeel van de eerste behandelingsfase van kritieke patiënten.

Lunch

Rond het middaguur wordt er voor de cursisten een lunch verzorgd met soep, luxe broodjes, warme broodjes, zuivel en fruit. Wij beschikken over een modern koffie apparaat met verse koffiebonen voor koffie, cappuccino en overige koffieproducten. En een koelkast met verschillende soorten frisdrank. Deze dranken zijn onbeperkt en de gehele cursusdag beschikbaar voor onze cursisten.

Diner

Direct na afloop van de cursus verzorgen wij een diner bij Van der Valk Hotel Nuland/'s-Hertogenbosch. Dit diner is inclusief om de eerste cursusdag op een informele wijze met elkaar af te sluiten. Van der Valk Hotel Nuland/'s-Hertogenbosch. Cursisten die met het Openbaar Vervoer reizen worden door onze organisatie naar het restaurant gebracht.

Informatie

• De cursusprijs is inclusief koffie, thee en frisdranken, luxe lunch, diner op de eerste cursusdag en accreditatie bij diverse beroepsgroepen;
  • Bekijk de routeplanner naar onze locatie;
  • Overnachten? Wij verzorgen graag uw overnachting, bekijk hier onze mogelijkheden.

Cursusdata